1. Passengers

    2020-2023

    The process that is taken as a basis for obtaining the prints presented in the project is the classic silver bromine printing in the dark room of the darkroom. The portraits of masked people were taken on a phone in the Moscow subway and printed using a photo enlarger, which uses a digital negative instead of a film negative and the screen of a smartphone instead of the lamp of the photo enlarger, the matrix of which becomes visible when the size of the print is enlarged.

     

    The photos show the faces of subway passengers in medical masks. They are tired, closed from each other, lost – as if frozen in a strange half-sleep. The metro is a place to move, where people of different social strata, ages and nationalities intersect for a short period of time, a place where you are in a crowd at the same time and feel lonely. This work is a metaphor for our general mood and state of society caused by the pandemic and war that began in 2022. These are all events that seem to stretch on indefinitely. The characters in the photographs are frozen in time, like cut-out portraits from Soviet newspapers, only now the typographic image has been replaced by a digital matrix. The characters in the photographs are frozen in time, like cut-out portraits from Soviet newspapers. On the faces of passengers we see melancholy, alienation and fragmentation of modern human relations, expectation, hope and tension... The camera in the phone allows you to notice and record the mood of passengers imperceptibly, without interfering in their space, so each character is left alone with himself in his own world.

     

    Пассажиры

    2020-2023

    Процесс, который взят за основу, для получения отпечатков, представленных в проекте – классическая бромсеребряная печать в тёмной комнате фотолаборатории. Портреты людей в масках сняты на телефон в московском метро и отпечатаны с помощью фотоувеличителя, где вместо пленочного негатива используется цифровой негатив и экран смартфона вместо лампы фотоувеличителя, матрица которого становятся видна при увеличении размера отпечатка. 

     

    На фотографиях – лица пассажиров метро в медицинских масках. Они уставшие, закрытые друг от друга, потерянные – словно застыли в странном полусне. Метро – место для перемещения, где на короткий промежуток времени пересекаются люди разных социальных слоев, возрастов и национальностей, место, где ты одновременно находишься в толпе и чувствуешь себя одиноко.  Эта работа – метафора нашего общего настроения и состояния общества, вызванного пандемией и войной, начавшейся в 2022 году. Все это события, которые, кажется, тянутся уже бесконечно. Персонажи на фотографиях застыли во времени, как вырезанные портреты из советских газет, только теперь типографский растр заменен цифровой матрицей. На лицах пассажиров мы видим меланхолию, отчуждённость и фрагментарность современных человеческих связей, ожидание, надежду и напряжение... Фотоаппарат в телефоне позволяет замечать и фиксировать настроение пассажиров незаметно, не вмешиваясь в их пространство, так каждый персонаж остается один на один с собой в своем собственном мире.